Alla inlägg den 30 mars 2009

Av Maud - 30 mars 2009 09:33

Den här bloggen skulle handla om mitt hoyasamlande tänkte jag, men med den underbara konsekvens jag ibland besitter :)) så kan jag konstatera att det har blivit fler bilder på katter och mera allmänt snack än Hoyakackel.

En lite återställare kanske är på plats med ovanstående bild, på tal om förra inlägget som behandlade i alla fall lite om gula hoyor, Hoya kenejiana på bilden (som jag fotograferat hos Lehel) kanske kan bli lite kompensation.

Idag ska jag justera de fönsterbräden som kom på plats igår (kors i taket!) men även åka ut till en kompis och hämta hennes hoyasamling, skulle gjort det i förra veckan men då hon och hennes familj drabbats av magsjuka, var jag inte så sugen på den resan. Men idag ska det bli av, sedan ska jag göra klart mina nya hoyafönster! och placera ut alla Hoyor. Lite snyggt sådär hihi!

hoyanoya

Av Maud - 30 mars 2009 09:09

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Jag blir trött och less på namnbyten inom hoyavärlden. Förklaringen till namnförvirrigen sägs bero på dels att Hoya behandlats styvmoderligt, man fick dem på "köpet" när jakten på växter med latexliknande saft pågick, dels att man också fick dem på köpet när orkideer insamlades och kanske framförallt att nästan, inga biologer varit inblandade när man gått igenom gamla kanske i många fall  ofullständiga herbarieark, hela namningen har under många år styrts av amatörer, som i många fall dragit fel slutsatser, som med tiden blivit sanningar, som sedan har reviderats (kan man revidera sanningar?) och skapat ännu större förvirring, alla håller sig inte uppdaterade, åsså cirkulerar samma Hoya men med olika namn.

Fick inspiration till dagens blogg när jag återgick till mitt ständiga uppdaterande av hemsidan (måste jag skjuta upp allting. så det nästan blir ogenomförbart när jag verkligen ger mig i kast med det?), kommit till Hoya flavescens som visst ska vara Hoya dimorpha, men också företer stor likheter med Hoya montana och kanske också Hoya schneii och några mer som jag inte orkar hålla reda på. OK, då kanske man ska ändra namnet då (men namnet jag köpt hoyan under, får stå kvar) jag har ju varit borta från hoyavärlden en lång tid så mycket kan ha hänt som jag missat, tar uppgiften från en hemsida, vars skapare jag litar på, hon har hängt med. Jaha vad händer då när jag går tillbaka till den Hoya dimorpha som jag köpt med det namnet, inte fan har den tunna blad inte! så då återstår frågan, vilken Hoya är den som jag har med namnet Hoya dimorpha.

Ett lätt hjärnsläpp skulle man kunna säga att jag drabbas av. Och jag har bara kommit till början på Hoya på F, hur ska det bli när jag kommer till alla pubicalyxerna eller maccarna.

Beslutar mig för att snacka med Uffe en stund, hon är i början av ett löp och väldigt kelsen, vi för en kamp om tangentbordet, hon tycker jag ska ägna mig åt henne istället.

Uffe döptes till Uffe för att vi trodde det var en hankatt, vi fick henne knappt två veckor gammal och den första tiden var det flaskmatning som gällde. L och hon var ungefär lika nedkladdade med välling sedan matning ägt rum. Det visade sig sedan att det var en hona, men namnet Uffe fick hon behålla, hon är en Uffe som går sin egen väg, glad och nöjd med livet!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards