Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Maud - 6 maj 2009 11:12

Ännu en gråmulen dag med regnskurar, jag blir så frusen ända in i själen.

Hittar knoppar i hoya verticillata med variegerade blad, hoya praetorii, som står i vattenglas för rotning, hoya lanceolata subsp bella, hoya australis 'Lisa', hoya pachyclada, jag nonchalerar hoya chlorantha vars knoppar växer på de kommer väl att trilla i vanlig ordning.

Då blir det kanske något blommande att ta med till mässan "Trädgårdsyra" på Svaneholms Slott den 23-24 maj, Svenska Hoyasällskapet och dess lokalombud i Skåne (dvs jag) kommer att vara där och prata Hoya.

Inte vet jag om det är bytet till självvattnande krukor för mina trögisar som gjort susen, eller om det är så att jag blivit lite mer observant, som gör att de skjuter nya stänglar och blad i en rasande takt, till och med Hoya aldrichii sänder ut långa stänglar som får växa på, kanske den också kommer att få knoppar så småningom, det vore på tiden efter så många år! Köpte den 2003 då dess förra ägare tröttnat på den för att den aldrig blommade!

hoyanoya

Ovido - Quiz & Flashcards