Alla inlägg den 15 april 2009

Av Maud - 15 april 2009 10:54

Jag har uppdaterat min presentation, för det finns säkert någon som undrar hur jag kan gå och "slå dank" dagarna i ända...

Av Maud - 15 april 2009 10:04

 Vaknar tidigt, tidigt, tänker på gårdagen som trots allt blev en tämligen fin dag. Det är mulet och katterna gnäller, de har minsann nästan! svultit ihjäl under natten och där sitter du Matte! och sörplar kaffe och tänker inte på de stackars svältande djuren. Friden lägger sig efter Mjau med räkor och tystnaden sänker sig. K har jobbat natt och L sover. En cykeltur, för att reda ut lederna, som verkar ha bestämt sig för att ge mig en ganska hyfsad dag? Jomenvisst, ut med stålhingsten så kör vi, jag och kameran, tar en runda genom villakvarterat först, måste ju kolla läget, det börjar bli populärt med stenläggning, kanske har varit i något eller flera år, jag har hållit mig i min bubbla och inte rört mig utanför tomtgränsen precis. Men inte är det snyggt med en slingrig gång runt hela tomten mönster typ, en svart platta en vit platta, fantasin har tydligen gränser där. Undrar vad de som bor där hade sagt om vår Paradorgång? Överblivna plattor och lite sten från växthusgolvet samt andra släta fina stenar fick bilda en gång från altanen till växthuset. L-M, min goa granne sa direkt, det märks att du väver!, jag hade gjort en stengång i Munkabälte (ett vävmönster för de oinsatta). Varför heter den Paradorgången? Jo det gick lite bättre att lyfta och meka och byta stenar med hjälp av lite jästa drycker...Fantasin flödade liksom!

Hur kom jag in på det? Jovisst, morgonens cykeltur. Våren kommer på bred front, knoppar brister i en rasande fart.

Hemma igen blir det en sväng inom växthuset, vill ju så gärna möblera om där, men med tanke på byte av panelen på södergaveln, så kanske det inte är så mycket lönt att "fina" till det. Tittat lite noggrannare på vinrankan i hörnet, det blir blå druvor på den och minsann, där är redan små klasar igång, vad ska det bli av det? Druvor till midsommar? Utomhusvinrankan ser död ut, men det gör den så här i början på våren.

Solen har tittat fram igen under cykelturen och jag möter K i dörren, han är på väg ut för en promenad, börjar kl 16 idag igen liksom hela veckan.

Tittar på bilderna jag tog under cykelturen, en del blev riktigt bra, kanske är det bara riktiga närbilder jag inte lyckas med.

Hoya serpens knoppar verkar ha klarat natten i växthuset bra, flyttade ut den igår, den växer vilt, vid kanten av Himalaya och den gillar nog lite svalare temperatur på natten +12. Blir det inte blommor av i alla fall några av knopparna, så vete sjutton, då börjar jag nog undra vad Hoyaguden har emot mig?

 Nu ska jag snart sätta på lite kaffe och ta med mig ut i växthuset, så får jag se vad jag kan hitta på därute idag.

Ha en bra dag!

hoyanoya

Ovido - Quiz & Flashcards