Alla inlägg den 3 april 2009

Av Maud - 3 april 2009 13:38

Tja, det där igår med att ut och leta i en skog, efter mossa, i Skåne, det är inte lätt om man inte vet var den växer! För de som påstår att Skåne är platt, så kan jag förövrigt upplysa om att det är det mest kuperade landskapet söder om Dalälven, de ni östgötar, titta på Håleberget och var tysta.

Nu var det inte det jag skulle skriva om, utan gårdagens bemödanden att plocka mossa till mitt skåp.

Den större skogen i närheten, (jag räknar inte Pålsjö Skog) var utsatt för gallring, bra! då gör man inet större skada än vad som redan är gjord med maskiner. Men...det visade sig att mossan satt hårt och gjorde den inte det, så var den bostad åt diverse småkryp, myror och några andra oidentifierade. Inte kunde jag förstöra deras hem? För övrigt hade jag ingen större önskan om att få dem inneboende i skåpet heller.

Det fick bli en annan skog. Eftersom vi kört åt rakt motsatt håll räknat från det ställe vi sedan for till, så blev det ett par mil, jag sade till L att egentligen så äter nog besinkostnaden upp kostnaden för att köpa mossa i en affär, men en härlig vårdag var det! Mycket att titta på och glädjas över!

Vi beslöt köra hemåt, då vi inte hittade något lämpligt ställe att parkera på, men så dök det upp en rastplats från ingenstans och vi gick ut och rökte innan hemfärden. Där!!! vid en stor sten lös mossa utan djur! Stora sjok lossnade så hela stenen fick bli kal, jag kan inte tänka mig att jag förstörde något.

Det var ju väldigt vad detaljerat detta blev...Who cares?

Nu idag blev skåpet klart, jag var som klubbad av trötthet igår, undrar när det ska gå över?

Jag blev nöjd i alla fall och nu ska jag fortsätta ge gamla hoyaplantor nytt stöd och hjälp på mina fönsterbänkar. Vårsolen får dem att piggna till och skjuta nya skott och en del ser bedrövliga ut.

hoyanoya

Ovido - Quiz & Flashcards