Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Hoya serpens o växthus

Av Maud - 27 april 2009 09:17

Hoya serpens är en sk kallväxande Hoya, vilket inte betyder mer än att den trivs i lägre temperaturer än vad Hoyor vanligtvis gör. Vid den förra vårkänningen när temperaturen steg, ville jag prova en lägre temperatur för serpens. Sagt och gjort när nattemperaturen i växthuset höll sig kring +8 så fick den flytta ut. Men när vi sedan gick in i en kallare period igen fick jag en liten panikunge och tog in den igen, visserligen hängde den svalt men det blev inte så bra visade det sig. Den hade utvecklat en otroligt antal knoppar, men dessa antog snart en rosa färgton, vilket brukar tyda på att den snart släpper.

Den fick flytta ut igen, och de knoppar som "överlevde" fortsätter växa och nya utvecklas, men den tokblomning jag kunde fått, kommer nog inte att infinna sig.

Hoyorna flyttar ut i växthuset efterhand som värmen stiger, det är ganska tomt därute när uteväxterna flyttar ut. Nu hänger Hoya thomsonii, Hoya serpens och Hoya linearis därute. Hoya lineraris har för övrigt hängt ute i trädgården ett par nätter nu, vi har haft cirka +8 och uppåt. Hoya linearis hängde tidigare i ensamt majestät i badrummet, jag litade inte riktigt på den efter inköpet, fick liksom en magkänsla av ullöss, kunde dock inte se något.  Men efter nedstoppandet av en Provado, kröp de strax upp till jordytan och vidare ut på växten, ut i trädgården med den och en besprutning med Ardap och isolering och omplantering kanske gör susen.

Nog om Hoya, röran i växthuset är för närvarande monumental! Jag har i huvudet hur det ska se ut, dessvärre har inte resten av familjen det...L är helt förvirrad och saknar sin korgstol, som bott inomhus under vintern.

Till helgen ska det vara klart! I alla fall så att man kan ana hur jag har tänkt.

hoyanoya

 
 
Lotta

Lotta

29 april 2009 06:16

Aha...linearisen har jag totalt misslyckats med. Den torkade bort och dog. Nu har jag tänkt köpa en ny från jobbet och pröva igen men kanske jag skulle sätta ut den i växthuset direkt då...Har värmen på där så vi har en si så där ca 12 grader där. Serpens dog nästan också i vinter men jag hann ta sticklingar av den så kanske jag borde sätta ut den med. Lite problem med retusa har det också varit fick göra lika med den som med serpens, ta sticklingar i vintern. Det är så kul med hoyor!
Ha det bra /LOtta

http://lillamyskrypin.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maud - 28 juni 2009 10:21

Nog trodde jag igår att vi skulle få lite svalare väder ett tag framöver, men icke då, fortsatt huvudvärk och allmän olust, men... Hoya lobbii tillhör den av mina favorithoyor som inte riktigt har trivts hos mig, men skam den som ger sig. Lite nedkli...

Av Maud - 27 juni 2009 11:14

Hela månaden har nästan försvunnit. Jag har nog befunnit mig i ett euforirus av sällan skådat slag, inte trodde jag att jag någonsin skulle kunna ta mig upp ur det svarta hålet, inte för att det inträffat att jag befinner mig helt uppe, men jag ser l...

Av Maud - 19 juni 2009 12:46

Jösses vad tiden går och inte har jag varit här och skrivit på länge nu. Vi firade "svensk" midsommar dvs i ösregn. Det åskade också urtrist, det är en ursvensk drift tror jag att kunna sitta ute på midsommarafton, men tji. Jag tröstade mig med att k...

Av Maud - 7 juni 2009 11:04

Tja det var den resan till Hoyamötet. Vaknade vid halv tre och märkte direkt att ryggen inte var som den skulle, kommer alltid när jag minst önskar det. Jag vill inte skriva ryggskott, för då kan man inte gå överhuvudtaget (har varit med om det också...

Av Maud - 6 juni 2009 08:52

Termometern visade knappt 5 grader när jag steg upp imorse. Brr vad är detta för vinter igen? Nog för att jag gnäller när temperaturen stiger upp mot 27-28, men det finns gränser tycker jag nog. Skjutsade min granne med packning och hund till Knutpun...

Ovido - Quiz & Flashcards